Zarządca infrastruktury kolejowej zaplanował na tegoroczne lato prace infrastrukturalne na trasie z Tarnowa do Żabna. Dalszy odcinek linii do Szczucina pozostaje nieprzejezdny. Choć PKP PLK rozważają modernizację małopolskiego szlaku, na razie nie ma zagwarantowanego finansowania takiej inwestycji.
3 kwietnia minęło 25 lat od zawieszenia ruchu pasażerskiego na
linii kolejowej 115 Tarnów – Szczucin. Aktualnie trasa jest przejezdna tylko na odcinku do Żabna, gdzie kursują pociągi towarowe. Dalsza część szlaku pozostaje zaś nieczynna.
W tym roku wymiana podkładów pod Tarnowem
Zarządca infrastruktury zapewnia, że czynny odcinek trasy jest utrzymywany. W zeszłym roku wykonano tam prace na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych. Objęły one zarówno wymianę nawierzchni drogowej, jak i kolejowej. – W trzecim kwartale tego roku planujemy natomiast wymianę podkładów na odcinku Tarnów – Łęg Tarnowski – zapowiada Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Oba wskazane zadania mają jednak stosunkowo niewielki zakres. Czy zatem niewykorzystywana w przewozach pasażerskich linia doczeka się modernizacji? – W ramach projektów regionalnych województwa małopolskiego uwzględnionych w dokumencie Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do roku 2040 przewidziano przebudowę trasy – mówi nasza rozmówczyni. Na razie spółka nie znalazła jednak środków na realizację tych planów.
PLK proponują organizację przejazdów drezynami rowerowymi
– Przystąpienie do prac przygotowawczych dla realizacji tej inwestycji jest uzależnione od dostępności źródeł finansowania, w tym środków regionalnych, które zapewnia marszałek województwa – stwierdza przedstawicielka PKP Polskich Linii Kolejowych. Perspektywy otwarcia infrastruktury na całej trasie „Szczucinki” jest więc raczej mglista. Szansą na częściowe wykorzystanie nieczynnego torowiska mogłaby zaś być zdaniem spółki organizacja turystycznej kolei drezynowej.
PKP PLK wskazują na możliwość dzierżawy fragmentu linii 115 podmiotowi, który chciałby prowadzić ruch drezyn rowerowych. – Ze względu na wieloletni okres zawieszenia ruchu pociągów na odcinku Żabno – Szczucin konieczne jest ustalenie fragmentu możliwego do przekazania w dzierżawę oraz wykonanie ewentualnych niezbędnych prac na koszt wynajmującego – zastrzega Dorota Szalacha. Dodaje, że w związku z dużą liczbą przejazdów kolejowo-drogowych zarządca infrastruktury będzie wymagał od dzierżawcy uprawnień do kierowania ruchem kołowym.